Vaikuttajavierailu: Marika Niemi Espoon Matinkylän koulussa

by

Tämä teksti on kopioitu Marika Niemen omasta blogista. Teksti julkaistiin  25.2.2010:

Toista viikkoa sitten sain olla mukana Matinkylän koulun kuvataiteen oppitunnilla seuraamassa opetusta ja keskustelemassa nuorten kanssa. Vierailu liittyi Kuvataideopettajat ry:n jäsenten organisoimaan valtakunnalliseen kampanjaan. Käsitykseni taito- ja taideaineiden tärkeydestä vahvistui entisestään. Jokainen oppilas uppoutui työhönsä ja nautti käsillä tekemisen ilosta. Jokaiseen työhön liittyi oma tarinansa, jonka pohjalta nuori taiteili virtuaalipelimaailman kuvan. Olisittepa olleet näkemässä, miten hienoa taidetta syntyi.

Opettaja Elina Tynkkynen korostaa tekemisen ilon lisäksi olennaisten tietojen ja taitojen oppimista sekä aistikykyjen harjoittamista. Keskustelussamme, hän nosti esille elokuvakasvatuksen mahdollisuudet osana opetusta. Vierailun jälkeen jäin miettimään eri välineiden hyödyntämistä opetuksessa. Meillä on välineitä, mutta halutaanko tai osataanko niitä hyödyntää? Kaikkea ei tarvitse osata itse. Eri alan osaamista yhdistämällä ja eri oppiainerajat ylittävällä yhteistyöllä, voidaan aikaansaada hyviä oppimistuloksia myös niiden oppilaiden osalta, joille teoriatiedon omaksuminen perinteisin keinoin on haastavaa. Sitä paitsi sisältö saa aivan eri painoarvon, jos sitä on itse luomassa. Moni meistä oppii vieraita kieliä musiikin kautta, eikö esimerkiksi biologiaa voi oppia videoimalla tai piirtämällä. Näin sisällön lisäksi oppii itseilmaisua, ryhmätyötaitoja ja esiintymään luontevasti.

Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia. Nuoret viettävät ison osan päivästä YouTubessa, facebookissa, SecondLifessa, Ningissä, Wikissä ja muissa sosiaalisen median eri välineissä. Opetuksenkin on pysyttävä ajan hermolla. Uusien välineiden käytön oppiminen on opettajan työssä välttämätöntä. Tietokone ei ole ainoastaan työskentelyväline vaan sen kautta viestitään ja sitä käytetään tiedon lähteenä. Yhä tärkeämpää on nostaa lasten ja nuorten tietoisuuteen myös netin haittapuolet. Kaikissa kouluissa ei ole multimedia-alan opetusta, johon sisältyy tietolähteen kriittinen arviointi, tietosuoja, tietoturva ja netiketti. Näkisin, että koulun kuvisopettajalla voisi olla entistä painavampi rooli eri medioiden ja välineiden osaajana.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: